bezpieczne-wiosna-i-lato-za-kierownica

Aktualności 2010-03-19 Bezpieczne wiosna i lato za kierownicą

Dziesięć zagadnień, o których każdy kierowca powinien pamiętać

1. Jak przygotować się do podróży?

Podstawowym zadaniem każdego kierowcy jest przygotowanie siebie i samochodu na trudne sytuacje. W aucie powinny zawsze znajdować się takie przedmioty, jak: latarka, koce, gaśnica oraz trójkąt odblaskowy i odpowiednio wyposażona apteczka.

Dobrze jest mieć ze sobą telefon komórkowy (naładowany) oraz numery telefonów do serwisu, pomocy drogowej itp. Przykładowo członkowie Goodyear Gold Club oraz Dunlop Sport Club mogą w takich sytuacjach liczyć na serwis obejmujący bezpłatną wymianę przebitej opony na miejscu, a w razie braku opony zapasowej lub uszkodzenia więcej niż jednej - na odholowanie do autoryzowanego warsztatu Goodyeara.

Koniecznie trzeba sprawdzić stan opon. Nawet jeśli bieżnik jest jeszcze odpowiednio głęboki, stare opony mogą wymagać wymiany. Pamiętaj także o właściwym ciśnieniu w oponie.

Wycieraczki należy wymieniać dwa razy do roku lub po ok. 10 tysiącach kilometrów. Podczas jazdy w ulewnym deszczu sparciałe, bądź popękane wycieraczki mogą doprowadzić do nieszczęścia.

O ile twoje auto nie jest wyposażone w opony typu RunOnFlat, sprawdź gdzie znajduje się w nim zapasowe koło, a także podnośnik oraz klucze (o ile w ogóle je masz). Sprawdzaj co jakiś czas, czy wszystkie te rzeczy nadają się do natychmiastowego użycia.

Nie zaniedbuj corocznych przeglądów samochodu. Wszystkie podzespoły muszą być sprawne. Od nich zależy twoje bezpieczeństwo.

przygotowanie auta do podróży
Przed wyruszeniem w podróż należy sprawdzić czy mamy wszystkie potrzebne akcesoria. 

2. Jak zachowywać się, kiedy zaskoczy cię ulewny deszcz lub burza?

Zwolnij i upewnij się, czy masz włączone światła.

Pamiętaj, że musisz mieć więcej niż zwykle miejsca na hamowanie.

Jeśli widoczność jest zbyt mała, zjedź na pobocze i zatrzymaj się z dala od drzew, które mogłyby upaść na samochód.

Stojąc na poboczu włącz światła awaryjne.

Unikaj zalanych wodą dróg.

Jeśli musisz się zatrzymać lub zwolnić nie hamuj zbyt gwałtownie, bo to grozi zablokowaniem kół i poślizgiem.

Jeżeli dojdzie do aquaplaningu, czyli poślizgu na cienkiej warstwie wody, nie hamuj ani nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą. Delikatnie ujmij gazu, aż samochód zwolni, a ty znowu poczujesz drogę pod kołami. Jeśli musisz zahamować, hamuj pulsacyjnie, chyba że masz ABS, który w razie potrzeby skutecznie naśladuje hamowanie pulsacyjne.

Jeśli musisz się zatrzymać na poboczu w czasie burzy, pozostań w aucie. Jest się w nim mniej narażonym na uderzenie pioruna niż na otwartej przestrzeni. Pamiętaj jednak, by nie dotykać metalowych powierzchni, przewodzących prąd.

Unikaj zerwanych lub zwisających kabli energetycznych.

3. Co robić, kiedy wieje silny wiatr?

Zwracaj uwagę na samochody jadące obok ciebie lub z naprzeciwka. Warto pamiętać, że silne wiatry stanowią największy problem dla kierowców ciężarówek, autobusów oraz samochodów ciągnących przyczepy (w tym również kempingowe). Takie auta mogą mieć kłopoty z utrzymaniem właściwego toru jazdy.

Zwolnij wyjeżdżając z osłoniętego od wiatru fragmentu drogi na odsłonięty lub widząc duże pojazdy jadące z naprzeciwka.

Silnemu wiatrowi często towarzyszy ulewny deszcz. Uważaj, bo miejscami może być ślisko.

4. Jazda we mgle.

Mgła może ograniczyć widoczność nawet do kilkudziesięciu metrów. Jeżeli nie możesz poczekać aż mgła się podniesie (zwykle jest to późny poranek lub wczesne popołudnie), postępuj według następujących wskazówek:

Włącz światła mijania lub przeciwmgłowe przednie, albo oba te światła jednocześnie. Nie włączaj świateł drogowych, które tylko odbijają się od mgły i jeszcze zmniejszają widoczność.

Jeśli widoczność jest mniejsza niż 50 metrów, można włączyć tylne światła przeciwmgłowe.

Zwolnij i zwracaj uwagę na prędkościomierz. Mgła tworzy iluzję zwolnionego tempa i może się wydawać, że jedziesz wolno, podczas gdy w rzeczywistości znacznie przekraczasz prędkość.

Przysłuchuj się temu, czego nie widzisz. Uchyl okno. To pomoże ci zorientować się w położeniu innych samochodów.

Potraktuj prawą krawędź drogi jako wskazówkę pomagającą utrzymać właściwy tor jazdy.

Bądź cierpliwy, nie wyprzedzaj jadących przed tobą aut. Jeśli musisz ominąć stojący samochód, poza obszarem zabudowanym powinieneś krótko zatrąbić, żeby zwrócić uwagę innych kierowców na ten manewr.

Pamiętaj, że w warunkach ograniczonej widoczności kierowcy mają zwyczaj kierować się na światła samochodu przed nimi. Jeśli musisz zjechać z drogi np. z powodu awarii, odsuń się jak najdalej od pasa ruchu, wyłącz światła, zdejmij nogę z hamulca i koniecznie włącz światła awaryjne.


W trakcie jazdy w silnym deszczu należy zachować szczególną uwagę. 

5. Jazda w nocy.

W ciemnościach człowiek gorzej widzi kątem oka, mniej precyzyjnie ocenia odległość i słabiej rozróżnia kolory. Starsi kierowcy mają większe trudności z widzeniem w nocy niż młodzi. 50-letni kierowca może potrzebować dwa razy więcej światła niż 30-letni, by widzieć tak samo. Kolejny element podnoszący ryzyko jazdy w nocy to zmęczenie. Senność sprawia, że spada koncentracja i szybkość reakcji.

Aby zminimalizować ryzyko związane z jazdą w nocy należy przygotować samochód i odpowiednio zachowywać się za kierownicą:

Światła z przodu i z tyłu oraz szyby samochodu od zewnątrz i od wewnątrz powinny być czyste.

Przednie reflektory muszą być odpowiednio ustawione. Źle ustawione reflektory oślepiają innych kierowców i sprawiają, że ty też gorzej widzisz drogę.

Unikaj palenia. Nikotyna i tlenek węgla pogarszają nocne widzenie.

Włączaj światła już o zmierzchu. Wprawdzie nie wpłyną na to, jak ty widzisz drogę, ale sprawią, że będziesz lepiej widoczny dla innych.

Zwolnij i zwiększ dystans od poprzedzającego samochodu. W nocy trudniej jest ocenić prędkość i odległość.

Poza obszarem zabudowanym, na obszarach nieoświetlonych można używać świateł drogowych. Należy je jednak obowiązkowo wyłączyć, jak tylko zobaczysz samochód jadący z przeciwka lub przed tobą.

Jeśli samochód nadjeżdżający z przeciwka nie wyłącza długich świateł, unikaj oślepienia patrząc na prawą krawędź drogi i używając jej jako punktu odniesienia.

Często zatrzymuj się na odpoczynek. Podczas każdej takiej przerwy rób kilka ćwiczeń. Jeśli czujesz się zbyt zmęczony, zatrzymaj się i odpocznij.

Jeśli masz awarię, zjedź z drogi i zatrzymaj się jak najdalej od pasa ruchu. Następnie wystaw trójkąt odblaskowy, włącz światła awaryjne i światło wewnątrz samochodu. Trzymaj się z daleka od szosy i poproś pasażerów, by opuścili samochód.

Postępuj według tych wskazówek już od zachodu słońca. Zmierzch jest jedną z najtrudniejszych dla kierowców pór dnia, ponieważ oczy muszą ciągle dostosowywać się do pogłębiającej się ciemności.

 

6. Co robić w razie napotkania powodzi lub podtopień?

Lokalne powodzie i podtopienia mogą być nagłe. Dochodzi do nich np. jeśli spadnie ulewny deszcz, przerwana zostanie tama albo też, gdy pęknie zapora z rozmarzającej kry lodowej. Należy o tym pamiętać i – w okresach wzmożonego zagrożenia powodziami lub na terenach powodziowych – mieć się na baczności. Jeśli już zaskoczy cię powódź, pamiętaj, że z tym żywiołem nie ma żartów:

Nie jedź, o ile nie jest to naprawdę konieczne.

Nie próbuj przejechać przez tereny zalane wodą. Jeśli jedziesz samochodem i widzisz przed sobą zatopioną szosę, zawróć i poszukaj innej drogi.

Jeśli innej drogi nie ma, zawróć, poszukaj wyżej położonego miejsca i poczekaj aż woda opadnie.

Nawet jeśli woda zalewająca drogę wydaje się płytka, nie próbuj przejeżdżać. Wody powodziowe często niszczą drogi zmywając nie tylko asfalt, ale nawet ziemię spod niego. To może grozić utknięciem.

Jeśli twój samochód utknął na drodze zalanej wodą, natychmiast wysiądź i uciekaj w stronę położonego wyżej miejsca.

Pamiętaj, że wielka kałuża o głębokości 15 centymetrów może uniemożliwić kierowcy przeciętnego samochodu osobowego kontrolę nad autem, woda o głębokości 30 centymetrów może sprawić, iż samochód zacznie dryfować, a fale powodziowe o głębokości 60 centymetrów zmyją z drogi większość samochodów z pojazdami typu SUV włącznie.


Wysoka temperatura wymaga bardziej czujnego zachowania kierowcy. 

7. Uważaj na wysoką temperaturę.

Upały i oślepiające słońce mogą być bardzo niebezpieczne. Widoczność jest gorsza, a temperatura sprawia, że człowiek szybciej się męczy. Poza tym w upalne dni temperatura wewnątrz samochodu może raptownie wzrosnąć. Warto pamiętać o kilku prostych zasadach zapewniających bezpieczeństwo w wysokich temperaturach:

Nigdy nie ruszaj w drogę bez ciemnych okularów.

Zawsze miej w samochodzie zapas wody do picia. Pij regularnie i dużo.

Nigdy nie pozostawiaj dzieci, ani zwierząt bez opieki w samochodzie, nawet jeśli masz otwarte okna.

Wychodząc z samochodu upewnij się, że nie zostawiasz w nim śpiących dzieci.

Wkładając dziecko do fotelika sprawdź, że jego powierzchnia oraz pasy i klamry nie są za gorące.

Używaj cienkiego kocyka lub osłon na szyby, żeby utrzymywać w cieniu siedzenie samochodu.

Należy zadbać, by układ chłodniczy był sprawny, a płyn chłodniczy uzupełniony. Poziom płynu chłodniczego trzeba regularnie sprawdzać.

Jeśli silnik się przegrzeje, nigdy nie otwieraj wlewu płynu chłodniczego, dopóki samochód nie ostygnie. Stan układu chłodniczego powinien sprawdzić mechanik.

8. Co robić, jeśli samochód się zepsuje w czasie jazdy?

W razie awarii należy zjechać na prawą stronę drogi, najlepiej na pobocze.

Jeśli w czasie jazdy pęknie ci opona, nie hamuj i nie zdejmuje raptownie nogi z gazu, bo możesz stracić kontrolę nad autem. Zamiast tego stopniowo zwalniaj pedał gazu. Dopiero gdy ustabilizujesz ruch samochodu i odpowiednio zmniejszysz prędkość, zjedź na pobocze.

Zepsuty samochód powinien stać na poboczu tak, aby kierowca mógł bezpiecznie otworzyć drzwi i wysiąść.

Włącz światła awaryjne. Wystaw trójkąt odblaskowy za samochodem. W obszarze zabudowanym trójkąt może stać w niewielkiej odległości od samochodu. Jednak poza obszarem zabudowanym należy go ustawiać 30-50 metrów za autem, a na autostradzie – nawet 100 metrów.

Pokaż, że potrzebujesz pomocy. Sygnałem zrozumiałym dla kierowców na całym świecie jest podniesienie maski wozu.

Zostań przy samochodzie. Wtedy jest bardziej prawdopodobne, że inni uczestnicy ruchu poinformują o tobie policję, a sama policja łatwiej cię znajdzie.

Nie pozwól pasażerom pozostać w samochodzie.

Nie stój tuż przed samochodem lub tuż za nim.

Nie próbuj samodzielnie naprawiać samochodu, jeśli stoi on w miejscu, w którym panuje duży ruch.

Wezwij pomoc przez telefon komórkowy, jeśli masz go przy sobie. Członkowie Goodyear Gold Club oraz Dunlop Sport Club mogą w takich sytuacjach liczyć na serwis obejmujący bezpłatną wymianę przebitej opony na miejscu, a w razie braku opony zapasowej lub uszkodzenia więcej niż jednej - na odholowanie do autoryzowanego warsztatu Goodyeara.1

Sprawdzanie stanu opon
Sprawdzenie stanu opon to bardzo ważny zabieg przed wyruszeniem w dłuższą podróż.

9. Dbaj o opony.

O opony należy dbać przez cały rok, ale sprawa staje się krytyczna, gdy na dworze robi się gorąco. Długie podróże, ciężkie bagaże, wysokie prędkości i wyższa temperatura to dodatkowe obciążenie dla opon. Tymczasem to właśnie opony są jedynymi punktami styku między samochodem a nawierzchnią i to od nich w dużym stopniu zależy zachowanie pojazdu. Zwłaszcza w trudnych warunkach.

Sprawdzaj regularnie stan opon, by upewnić się, że nie ma na nich żadnych zauważalnych znaków zniszczenia lub zużycia

Sprawdź, czy masz odpowiednie ciśnienie w oponach. Rób to często, zwłaszcza przed długimi podróżami. Ciśnienie należy mierzyć kiedy opony są zimne.

Nigdy nie przeciążaj auta. Samochód i opony mają limity obciążenia (podane w instrukcji obsługi).

Upewnij się, że bieżnik twoich opon jest wystarczająco głęboki. Nowoczesne opony mają wbudowany jednolity pas gumy, który określa ich stan zużycia. Głębokość bieżnika można również sprawdzić wkładając w rowek odwróconą monetę dwugroszową. Jeśli cała korona orła jest widoczna, należy wymienić oponę.

Jeżeli opona zużywa się nierównomiernie, zgłoś się do serwisu. Być może korekty wymaga geometria lub zużyły się amortyzatory. Upewnij się też, czy koła są odpowiednio wyważone.

10. Jak radzić sobie z agresywnymi kierowcami?

Jeśli kierowca jadący za tobą lub obok ciebie przejeżdża skrzyżowanie na czerwonym świetle, jeździ slalomem, trąbi, mruga światłami, jedzie za blisko poprzedzającego go samochodu, wyprzedza z prawej strony, krzyczy lub wykonuje nieprzyzwoite gesty, czy grymasy, uważaj – masz do czynienia z tzw. kierowcą agresywnym, który bywa niebezpieczny. W takim wypadku:

O ile to możliwe, zjedź takiemu kierowcy z drogi.

Nie ścigaj się z nim.

Unikaj kontaktu wzrokowego z agresywnym kierowcą.

Ignoruj jego gesty i nigdy sam ich nie powtarzaj.

Jeśli uważasz, że zachowanie tego kierowcy może być niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, zawiadom policję podając opis auta, numery rejestracyjne, miejsce zdarzenia i – o ile to możliwe – przypuszczalny kierunek jazdy. Najlepiej zrobić to przez telefon komórkowy dzwoniąc na numer 997 lub 112.