goodyear-wprowadza-innowacje

Aktualności 16.06.2005 Goodyear wprowadza innowacje

Dwie główne innowacje technologiczne koncernu Goodyear staną się rzeczywistością na europejskim rynku opon do samochodów ciężarowych do końca przyszłego roku. Są to "Inteligentna Opona" wyposażona w mikrochip oraz "Opona Nieprzebijalna" z wbudowanym środkiem uszczelniającym. 

Jako jeden z wiodących w świecie innowatorów w dziedzinie technologii opon do samochodów ciężarowych, Goodyear nieustannie pracuje nad projektami przyszłości, których celem jest zapewnianie maksymalnych korzyści operatorom flot oraz maksymalna troska o środowisko. Korzyści te zazwyczaj oznaczają zwiększone bezpieczeństwo, zmniejszone koszty operacyjne oraz zminimalizowany wpływ na środowisko. Obie opony pojawią się na drogach Europy przed końcem przyszłego roku: pierwsza z nich w fazie prób, druga w sprzedaży.

Goodyear logo

Inteligentna Opona

Znana również jako "Opona z Chipem" jest projektem realizowanym przez Goodyear wspólnie z firmą Siemens VDO. Koncepcja jest prosta: w każdą oponę jest wbudowany mikrochip, który pozwala zidentyfikować dane opony oraz zmierzyć ciśnienie i temperaturę.

Istnieją dwa obszary funkcjonalne - monitoring pokładowy oraz zarządzanie ogumieniem poza pojazdem. W samochodzie czytniki chipów umieszczone są na podwoziu i pozwalają kierowcy śledzić ciśnienie w oponach oraz temperaturę, ostrzegając o zbliżającej się awarii. Dzięki temu kierowca ma możliwość szybkiej reakcji, zmniejszając w ten sposób ryzyko wypadku lub kosztów związanych z awarią.

Jako narzędzie zarządzania ogumieniem, chip przechowuje informacje dotyczące historii opony oraz unikalny kod identyfikacyjny. Na każdym etapie eksploatacji opony warsztat naprawczy może ją zidentyfikować używając ręcznych czytników. W ten sposób system zarządzania może zapisywać, kiedy opona była rowkowana, bieżnikowana czy naprawiana. W połączeniu z innymi systemami Goodyear'a, takimi jak FleetOnlineSolutions, właściciel samochodu może śledzić ogumienie floty oraz optymalizować jego użycie.

Przygotowanie "Opony z Chipem" obejmować będzie trzy etapy. Pierwszy z nich, obecnie już w fazie prób we flotach, obejmuje wbudowanie w oponę chipu identyfikującego oponę. Chip staje się integralną częścią opony i pozostaje aktywny przez cały czas jej eksploatacji, włącznie z bieżnikowaniem. Informacje przechowywane przez chip obejmują rozmiar opony, unikalny identyfikator, dane produkcji oraz własne informacje klienta, jeśli takowe są wymagane. Używając systemu Identyfikacji Radiowej RFID (Radio Frequency Identification), ręczny czytnik jest w stanie zidentyfikować każdą oponę, przyspieszając proces zarządzania ogumieniem i czyniąc go bardziej czytelnym. Drugi etap pozwala na zapisanie ciśnienia w oponie, jej temperatury, a nawet zużycia bieżnika. Przy użyciu automatycznych stacji odczytu operator floty, sprzedawca TruckForce oraz system Goodyear FleetOnlineSolutions będą mogły automatycznie i na bieżąco monitorować stan ogumienia floty, ułatwiając optymalizację eksploatacji opon, celem zwiększenia ich żywotności i zredukowania kosztów. Etap trzeci to integracja chipowego systemu monitorowania z pokładową jednostką systemu zarządzania. Urządzenia zamontowane na samochodzie odczytują informacje z chipów i przekazują je kierowcy poprzez wyświetlacz. Zapewnia to ciągłą kontrolę powietrza w oponach celem zwiększenia oszczędności i żywotności opon oraz - w przypadku wykrycia spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury - możliwość podjęcia wymaganych działań zanim dojdzie do awarii czy wypadku. Oprócz tych informacji zapisywany jest także przebieg opony oraz inne przydatne informacje, takie jak np. odległość przejechana na niedopompowanych oponach. Te dane z kolei mogą być wprowadzone do szerszego systemu zarządzania ogumieniem, takiego jak FleetOnlineSolutions. "Inteligentne opony" będą w przyszłości mogły przekazywać informacje do tego systemu umożliwiając w ten sposób planowanie konserwacji opon w najbardziej dogodnym miejscu i czasie. Kolejną zaletą jest to, iż informacja przechowywana w chipie czyni oponę łatwą do zidentyfikowania; a umieszczenie na oponach specjalnego logo może działać odstraszająco na złodziei.

Projekt jest obecnie na etapie badań w przyczepach flot. Kluczem do korzystania z zalet ""Opony z chipem"" jest integracja z systemem Goodyear FleetOnlineSolutions, a wprowadzenie oprogramowania wykorzystującego technologię elektronicznego zarządzania ogumieniem jest przewidywane na rok 2006.

DuraSeal - Wbudowany Uszczelniacz

W 2004 roku Goodyear po raz pierwszy zaprezentował dziennikarzom prototypową oponę nieprzebijalną. Prezentacja polegała na wbiciu gwoździ w bieżnik opony zamontowanej na wywrotce i jeździe tym samochodem w warunkach terenowych celem udowodnienia, efektywności innowacyjnego rozwiązania. Ta technologia - nazwana DuraSeal - wprowadzona została ostatnio w USA i będzie dostępna w Europie w roku 2006. DuraSeal to pierwszy na świecie uszczelniacz wbudowany w oponę do samochodów ciężarowych.

Opona jest wyposażona w dodatkowy pas wbudowany w bieżnik. Pas ten zrobiony jest ze specjalnego żelowego kauczuku, który w momencie przebicia opony, np. gwoździem, wpływa w miejsce przebicia i tworzy nieprzepuszczalne dla powietrza wypełnienie. Potrafi w ten sposób uszczelnić otwór o średnicy do 6,4 mm, i to wielokrotnie, bez potrzeby naprawy opony lub ponownego uzupełniania uszczelniacza. Jeżeli obiekt, który spowodował przebicie zostanie wyciągnięty, uszczelniacz wypełnia to miejsce. Technologia DuraSeal pozwala kierowcom ciężarówek kontynuować jazdę po przebiciu opony i umożliwia jej eksploatację aż do momentu bieżnikowania.

Technologia DuraSeal właściwie zrodziła się w związku z oponami eksperymentalnymi do samochodów o napędzie elektrycznym. Producent określił paliwoosczędne opony z uszczelniaczem Goodyear jako zastępstwo dla płynnych uszczelniaczy używanych jako tymczasowe remedium w przypadku przebicia opon. Płynne uszczelniacze wpompowuje się przez wentyl, ale z różnym skutkiem. Oprócz zabrudzeń powodujących utrudnienia przy naprawie opony, uszczelniacz wraz z uszkodzoną oponą musi się obracać, aby uszczelniacz mógł zadziałać; w przeciwnym razie środek gromadzi się na dnie opony.

Płynne uszczelniacze mogą również powodować kłopoty z wyważeniem opony, których nie spotyka się w przypadku technologii DuraSeal, jako że żel jest fizycznie obecny w oponie od początku. Cztery lata temu inżynierowie z firmy Goodyear wrócili do pracy nad uszczelniaczem do opon, tym razem do samochodów ciężarowych. Badania rynkowe pokazały, że firmy zajmujące się wywozem odpadów oraz firmy budowlane bezustannie naprawiają i wymieniają przebite opony, co powodowało ogromne koszty związane z serwisowaniem ogumienia i zwiększeniem czasu przestoju sprzętu. Goodyear zdecydował się na wprowadzenie innowacji, aby rozwiązać ten kosztowny problem. DuraSeal, jako warstwa konstrukcyjna opony, reaguje podczas regeneracji inaczej niż inne składniki. Większość z nich twardnieje w kontakcie z wysoka temperaturą. DuraSeal w trakcie regeneracji przyjmuje konsystencję gumy do żucia.

Z początku DuraSeal występował jako substancja o czarnej barwie, ale przez to był trudno widoczny w czarnej oponie. Aby ułatwić mechanikom odnalezienie przebitych miejsc inżynierowie zdecydowali się wprowadzić łatwo zauważalny kolor żółty. W próbach przeprowadzanych na 37 flotach samochodów ciężarowych zanotowano oszczędność kosztów operacyjnych w wysokości ponad 32,25 dolarów na jeden pojazd. Oszczędności ze stosowania DuraSeal sięgnęły 14 dolarów więcej na każdy pojazd, w porównaniu z oszczędnościami uzyskanymi w przypadku stosowania płynnych uszczelniaczy (w USA stosowanie płynnych uszczelniaczy jako formę naprawy przebicia opony jest dość powszechne). Skuteczność napraw przy zastosowaniu DuraSeal wyniosła ponad 80%, w porównaniu z ponad 40% skutecznością w przypadku uszczelniaczy ciekłych. Nie trzeba dodawać, że alternatywą w większości przypadków byłaby kosztowna i czasochłonna naprawa na poboczu oraz możliwość większego uszkodzenia ogumienia przy jeździe na niedopompowanych oponach.

Technologia DuraSeal nie wpływa na możliwość bieżnikowania opony. Uszczelniacz nie zawiera rozpuszczalników i jest niepalny, dlatego eliminuje niebezpieczeństwo pożarów komorowych podczas bieżnikowania i nie wymaga usuwania, kiedy to zużyta opona musi wreszcie trafić do regeneracji.Wprowadzenie technologii DuraSeal do opon sprzedawanych na rynku europejskim planowane jest na przyszły rok. Dokładne dane nie są jeszcze dostępne, ale przewiduje się, że niektóre typy i rozmiary opon będą oferowały warstwę uszczelniającą w standardzie; najprawdopodobniej będą to opony zaprojektowane do użytku na trasach regionalnych i mieszanego zastosowania.