Aktualności 22.03.2006
Inteligentny samochód przyszłości
W swoich pracowniach dział Automotive Systems niemieckiego koncernu Continental opracował rozwiązanie, który poprawia bezpieczeństwo w samochodach osobowych. Poznaj więcej szczegółów tego wynalazku.

Wraz ze wzrostem natężenia ruchu na drogach bezpieczeństwo staje się coraz bardziej istotną kwestią. Jednak przez wiele lat, pasywne systemy bezpieczeństwa takie jak poduszki powietrzne, które chronią pasażerów przed obrażeniami podczas wypadku i aktywne systemy bezpieczeństwa takie jak system kontroli stabilności ESC (Electric Stability Control), które zapobiegają wypadkom rozwijane były zupełnie osobno.
Dlatego właśnie dział Automotive Systems firmy Continental AG opracował zupełnie nowe, zintegrowane podejście: APIA (Active Passive Integration Approach), które polega na połączeniu systemów aktywnych i pasywnych oraz integracji czujników obu tych systemów. Ta nowa technologia była także jedną z głównych nowości na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Jürgen Diebold, specjalista w dziedzinie APIA z Continental, wyjaśnia: "Samochód wyposażony w system typu APIA będzie potrafił uniknąć wypadku samoczynnie hamując, a w przypadku, kiedy kolizji nie da się uniknąć zabezpieczy pasażerów poprzez wcześniejsze przygotowanie napinaczy pasów, poduszek powietrznych, ustawienie foteli w optymalnej pozycji oraz zamknięcie okien i szyberdachu." Z technicznego punktu widzenia, połączenie aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa polega na wymianie między mini informacji o kierowcy, pojeździe i jego otoczeniu. Główną częścią całego systemu jest moduł kontroli zagrożenia, gdzie wszystkie dane są zbierane i analizowane. W każdej chwili, kiedy samochód znajduje się w ruchu moduł ten, na podstawie zebranych danych, oblicza chwilowy stopień ryzyka i określa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji. Wraz ze wzrostem ryzyka kolizji uaktywniane są kolejne systemy bezpieczeństwa - począwszy od ostrzeżeń dla kierowcy, a kończąc na aktywacji napinaczy pasów i poduszek powietrznych. Niektóre elementy APIA zostały już zastosowane w seryjnie produkowanych samochodach, a kompletny system znajduje się obecnie w fazie przygotowania do produkcji seryjnej. Jürgen Diebold: "W przyszłości systemy bezpieczeństwa ulegną jeszcze większej integracji. Rozumny samochód przyszłości wyposażony pokładową inteligencję będzie wymieniał dane z innymi pojazdami, co pozwoli uniknąć dużej części potencjalnych wypadków.