Encyklopedia 20.02.2004
	Jak dbać o ciśnienie opon?
	
	Nie wolno przekraczać następujących ciśnień powietrza podczas montażu:
	
		
			| 
					
						
							| OPONY W SAMOCHODACH OSOBOWYCH | 3 BAR |  
							| OPONY TERENOWE | 5 BAR |  
							| OPONY W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH | 8,5 BAR |  
							| OPONY W TERENOWYCH SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH | 10 BAR |  | 
	
	
	Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt duże ciśnienie w oponach jest szkodliwe.
	Ciśnienie powietrza należy zwiększać stopniowo, przy czym należy je sprawdzić przed dalszym dopompowywaniem. Po zakończeniu montażu ciśnienie napełniania zostaje obniżone do ciśnienia pracy. W skutek przenikania opony stale tracą niewielkie ilości powietrza, dlatego też ciśnienie w nich należy sprawdzać regularnie. Także w oponie zapasowej, gdzie ciśnienie powinno być, o 0,5 BARA większe.
	Ciśnienie powietrza należy sprawdzać na zimnych oponach, gdyż w oponach rozgrzanych ciśnienie wzrasta. Zastosowanie się do wszelkich wskazówek zadecyduje nie tylko o właściwościach jazdy, ale przede wszystkim o trwałości ogumienia. Zbyt niskie ciśnienie powietrza prowadzi do odkształcenia się ogumienia, skutkiem, czego może wystąpić szybsze zużycie lub uszkodzenie osnowy opony.
	Nieoceniona w praktyce okazuje się kontrola wzrokowa opony, nawet nie wprawnego obserwatora. Podczas takiego badania musimy zwrócić uwagę na wyraźne uszkodzenia takie, jak wgłębienia, guzy, rysy i pęknięcia oraz nieregularne zużycie opon, gdyż mogą one wskazywać na szereg problemów zaczynając od podwozia poprzez amortyzatory do niewyważeń.