osiagi-michelin-w-motorsporcie

Aktualności 12.10.2005 Osiągi Michelin w motorsporcie

Sezon 2005 to niezaprzeczalne sukcesy Michelin zarówno ze względu na rekordy jak i rezultaty. Po tytułach zdobytych przez Fernando Alonso w Formule 1 oraz w motocyklowych zawodach Moto GP gdzie zwyciężył Valentino Rossi, Michelin zdobył swój 37 tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Świata dzięki znakomitej postawie Sébastiena Loeba, zdobywcy drugiego z kolei tytułu Rajdowego Mistrza Świata.

ludzik Michelin
Symbol marki - ludzik Michelin - to jeden z najstarszych znaków towarowych na świecie.

Współpraca Sébastiena Loeba, Citroëna oraz firmy Michelin, zwycięzców ośmiu spośród 13 dotychczasowych eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata, całkowicie zdominowała tegoroczne zawody WRC. Zespół triumfował niemal na wszystkich nawierzchniach: od asfaltowych tras rajdu Monte Carlo, poprzez szutry Nowej Zelandii, niezwykle wymagające trasy Rajdu Cypru, błotniste drogi Rajdu Turcji po rozgrzane trasy Grecji i zmrożone drogi rajdu Argentyny.

Opony, których rozwój rozpoczął się latem 2004, poprzedzając ich debiut podczas kwietniowych zawodów w Nowej Zelandii, odegrały kluczową rolę w przebiegu tegorocznych zawodów Rajdowych Mistrzostw Świata. Nowe opony pomogły nie tylko Sébastienowi Loebowi w zdobyciu sześciu kolejnych zwycięstw w rajdach szutrowych – pomiędzy kwietniem a lipcem, co stanowi nowy niepodważalny rekord. Przyczyniły się również do sukcesów innych kierowców startujących w zawodach WRC: Toni Gardemeister (Ford-Michelin, trzykrotnie stanął na podium), Francois Duval (Citroën-Michelin, dwa razy na podium) oraz Carlos Sainz (Citroën-Michelin, trzecie miejsce podczas rajdu Grecji). Umożliwiły im osiągnięcie doskonałych wyników i zdobycie cennych punktów dla zespołów, w których startują.

Idąc w ślady Miki Biasion'a (Lancia Michelin, Mistrzostwo Świata w latach 1988, 1989) oraz Tommi Mäkinena (Mitsubishi-Michelin, 1996, 1997, 1998, 1999) Sébastien Loeb jest trzecim kierowcą w historii zawodów WRC, który zdobył mistrzostwo w kolejnych, następujących po sobie latach. Mistrz Świata roku 2004 poprowadził swojego Citroëna Xsara WRC, wyposażonego w opony Michelin, do zwycięstw w ośmiu, spośród trzynastu odbytych w tym roku eliminacji mistrzostw świata.

Trzech Mistrzów Świata sezonu 2005 na oponach Michelin

Na inaugurujących sezon 2005, asfaltowych trasach rajdu Monte Carlo Sébastien Loeb wraz ze swoim pilotem Danielem Elena, zdobyli trzecie z kolei zwycięstwo w tym legendarnym wyścigu. Dwa tygodnie później, podczas rajdu Szwecji, Loeb i Elena musieli wycofać się z rywalizacji z powodu problemów technicznych. Niedługo potem Loeb i Elena pokazali jeden z najbardziej spektakularnych powrotów zdobywając czwarte miejsce w rajdzie Meksyku, odrabiając straty spowodowane mechanicznymi problemami na początku rywalizacji.

Sébastien Loeb faktycznie rozpoczął swój imponujący sezon w Nowej Zelandii, gdzie dzięki całkowicie nowym oponom Michelin Z BTO (BTO jest skrótem od Braking & Traction Optimisation czyli Optymalizacja Hamowania i Trakcji) zdobył swoje pierwsze zwycięstwo podczas rajdu organizowanego na południowej półkuli. Idąc za ciosem Francuz zwyciężył podczas rajdów Sardynii, Cypru, Turcji, Grecji i Argentyny. Szeroka gama różnych wersji Michelin Z BTO była używana podczas zakończonych sukcesem szutrowych eliminacji: opony średnio twarde, twarde, szerokie i miękkie.

Kiedy w sierpniu serial eliminacji WRC powrócił na asfaltowe trasy, Sébastien Loeb po raz czwarty z rzędu zwyciężył w Rajdzie Niemiec jadąc na oponach Michelin N FP, które pozostają praktycznie bezkonkurencyjne od momentu swojej premiery w 1998 roku. Trzy tygodnie później, podczas dramatycznego Rajdu Wielkiej Brytanii, Loeb specjalnie opóźnił przyjazd na metę aby nie świętować zwycięstwa w tragicznych okolicznościach.

michelin na targach
Marka jest obecna na wszystkich ważnych imprezach motoryzacyjnych.

Loeb po raz 10. na podium

W zakończonym 2 października Rajdzie Japonii, 13 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata, Loeb po raz dziesiąty z kolei – co stanowi kolejny rekord w jego karierze – znalazł się na podium, zapewniając sobie tym samym tytuł Rajdowego Mistrza Świata 2005.

„Opony odegrały kluczową rolę w tegorocznych mistrzostwach, i w oczywisty sposób odegrały kluczową rolę w zdobyciu przeze mnie drugiego z rzędu tytułu Mistrza Świata. Szczególnie dotyczy to opon Michelin Z BTO. Przed rozpoczęciem sezonu, obserwując postępy podczas zimowych testów, czułem, że będę mocny na wszystkich szutrowych rajdach. Nowa opona daje lepsze trzymanie i boczną stabilność. Wpłynęła również na radykalną poprawę prowadzenia mojego Citroëna Xsara, co sprawiło, że mogłem mu całkowicie zaufać” - mówi Sébastien Loeb.

„Michelin Z BTO odegrały szczególną rolę podczas moich zwycięskich startów w Nowej Zelandii oraz trzech bardzo ciężkich rajdów Cypru, Turcji i Grecji. Opony pozwoliły mi utrzymać się na poziomie rywali, podczas pierwszych przejazdów kiedy byłem pierwszy na trasie i później podczas drugiego przejazdu. Opony BTO charakteryzują się bardzo szeroką gamą od miękkich i bardzo miękkich wersji aż do najtwardszych opcji. Gama dostępnych rodzajów opony BTO poszerzała się przez cały rok”.

„Na trasach asfaltowych, opony Michelin N oraz TA były jak zawsze bezkonkurencyjne, zarówno na suchych jak i trudniejszych nawierzchniach jakie mieliśmy okazję spotkać podczas pierwszego przejazdu rajdu Niemiec. Chciałbym bardzo podziękować firmie Michelin i wszystkim, którzy pracują w programie rajdów za wspaniałą pracę, którą wykonali”. Aimé Chatard, Menadżer Programu Rajdów, Michelin Competition: „Sukces opon Michelin BTO nie może być rozpatrywany bez talentu Loeba oraz niezawodności Citroena Xsara WRC”.

Rozwój opony Michelin BTO rozpoczął się w roku 2004. Opona ta z jej nową konstrukcją oraz nowym składem stanowi punkt zwrotny w obecności firmy Michelin w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Znaczenie jej rozwiązań technologicznych porównywana jest z wprowadzeniem systemu ATS w 1987 roku oraz generacji opon FP przeznaczonych do tras asfaltowych, która miała swoją premierę w 1988 r. Od momentu debiutu podczas kwietniowego rajdu Nowej Zelandii, oraz dzięki specjalnemu programowi testów zorganizowanemu przez Citroena, opona BTO dostępna była w coraz szerszej gamie specjalnych wersji dla wszystkich typów szutrów – od kamienistych śródziemnomorskich eliminacji po łagodniejsze trasy Argentyny i Walii. Sukces opony Michelin BTO nie może być rozpatrywany bez niezawodności Citroena Xsara WRC oraz talentu Sébastiena Loeba, który ma dar do analizowania możliwości poszczególnych opon i decydowania, który rodzaj ogumienia będzie najlepszy na konkretnej nawierzchni.

Sebastien Loeb na rajdzie Argentyny
Sébastien Loeb na rajdzie Argentyny.

Statystyki:

37 tytułów rajdowego mistrza świata od 1973 roku.
19 tytułów producenckich.

1973, Alpine-Renault – 1981, Talbot-Lotus – 1984, Audi – 1985, Peugeot – 1986, Peugeot – 1988, Lancia – 1989, Lancia – 1990, Lancia – 1991, Lancia – 1992, Lancia – 1993, Toyota – 1994, Toyota – 1998, Mitsubishi – 1999, Toyota – 2000, Peugeot – 2001, Peugeot – 2002, Peugeot – 2003, Citroën – 2004, Citroën.

18 tytułów kierowców

1982, Rohrl – 1983, Mikkola – 1984, Blomqvist – 1985, Salonen – 1986, Kankkunen – 1988, Biasion – 1989, Biasion – 1991, Kankkunen – 1993, Kankkunen – 1994, Auriol – 1996, Mäkinen – 1997, Mäkinen – 1998, Mäkinen – 1999, Mäkinen – 2000, Grönholm – 2002, Grönholm – 2004, Loeb – 2005, Loeb.

Statystyki rajdów (dane na dzień 2 października 2005)

• Michelin wygrał, od początku Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973 roku, 221 rajdów – jest to absolutny rekord;
• Najbardziej utytułowanymi kierowcami jeżdżącymi na oponach Michelin są: Mäkinen (23), Auriol (20), Loeb (18), Kankunen (16);
• Rajdy eliminacji WRC, na których opony Michelin najczęściej zwyciężały to: Rajd Korsyki (21), Rajd Monte Carlo (20), Rajd Szwecji (20), Rajd Argentyny (16);
• Sébastien Loeb ustanowił kilka nowych rekordów podczas sezonu 2005: liczba zwycięstw w jednym sezonie (8, pozostały jeszcze 3 eliminacje), liczba kolejnych, następujących po sobie zwycięstw (6), liczba kolejnych rajdów zakończonych obecnością na podium (10, pozostały 3 eliminacje);
• Sébastien Loeb był najszybszy na 102 spośród 243 odcinków specjalnych rozegranych w sezonie 2005;

Najważniejsze tytuły i zwycięstwa Michelin w sezonie 2005
(stan na 2 października 2005)


• Michelin: Mistrz Świata Formuły 1 2005; 16 zwycięstw w sezonie 2005: Fernando Alonso (Renault Michelin) 6, Kimi Raikkonen (McLaren-Michelin) 6, Juan-Pablo Montoya (McLaren-Michelin) 3, Giancarlo Fisichella (Renault-Michelin) 1.
• Michelin : Mistrz Świata Moto GP 2005; 11 zwycięstw w sezonie 2005: Valentino Rossi (Yamaha-Michelin) 9, Alex Barros (Honda-Michelin) 1, Nick Hayden (Honda-Michelin) 1.
• Michelin: Rajdowy Mistrz Świata 2005; 8 zwycięstw w sezonie 2005: Sébastien Loeb (Citroen-Michelin)
• Michelin: zwycięzca 24 godzinnego wyścigu w Le Mans 2005; niepokonany od 1998 – zwycięzcy 2005: Tom Kristensen/ JJ. Lehto/ Marco Werner (Audi-Michelin)
• Michelin: lider mistrzostw ALMS (American Le Mans Series) 2005; niepokonany od stworzenia mistrzostw w 1999 roku, Lider sezonu 2005 wspólnie z Audi, pozostała do rozegrania jedna runda mistrzostw.
• Michelin: lider mistrzostw LMES (Le Mans Endurance Series) 2005; zwycięzca inauguracyjnych mistrzostw w 2004 roku wspólnie z Audi. Lider sezonu 2005 z zespołem Zytek Motorsport, pozostała do rozegrania jedna runda mistrzostw.
• Michelin: mistrz świata w trialu motocyklowym 2005 – kategorie indoor i outdoor; Adam Raga (GasGas-Michelin) zdobył obydwa mistrzostwa w jednym roku.