Aktualności 30.09.2004
Pirelli Winter Sottozero
W ekstremalnych warunkach, na krańcu świata, firma Pirelli zaprezentowała najbardziej zaawansowaną broń do walki z sezonem zimowym - opony Winter Sottozero ™. Zapewnia ona doskonałe osiągi na lodzie, śniegu i w deszczu – na nawierzchniach oferujących znikomą przyczepność.

Pirelli Winter Sottozero.
Wszystko to bez dodatkowych kompromisów na suchej nawierzchni. Winter Sottozero wychodzi ponad klasyczną koncepcję opony zimowej. To pierwsza naprawdę dwu-sezonowa ochrona: od połowy jesieni aż do wczesnej wiosny, cały czas z pełnym bezpieczeństwem bez względu na warunki pogodowe i rodzaj samochodu. Najnowocześniejsza technologia, najwyższe wyniki na każdego rodzaju nawierzchni i w każdej temperaturze, szeroki wybór rozmiarów. Z Winter Sottozero™, pierwszą zimową oponą o najwyższych osiągach, kolekcja P Zero powiększa się.
To nie zbieg okoliczności, że firma Pirelli wybrała najbardziej wysunięty na południe zakątek świata, ostatnią osadę przed lodami Antarktydy, aby zaprezentować Winter Sottozero™. Surowe zimowe warunki Patagonii, śnieg, lód i szczypiący mróz w Ushuaia, potwierdziły, że Winter Sottozero jest najbardziej ekstremalną oponą o najwyższych osiągach.
Zwiększenie możliwości samochodów z najwyższej półki oraz przyjemności ich prowadzenia nawet w zimowych warunkach to cel jaki postawili przed sobą konstruktorzy opon Winter Sottozero. Ich rola nie kończy się jednak na stawianiu czoła srogiej zimie. W rzeczywistości jest to nowa koncepcja opon zimowych – zapewnienie maksymalnych osiągów i największego bezpieczeństwa we wszystkich ekstremalnych warunkach, jakie możemy odnaleźć na drodze. Jest oponą nie tylko bardzo dobrze trzymającą się drogi, hamującą skutecznie na śniegu i ograniczającą ryzyko powstania aquaplaningu. Ponad to daje gwarancję komfortu akustycznego i dynamicznego oraz maksymalnych osiągów na suchej i mokrej nawierzchni, tak jak najbardziej zaawansowane opony letnie.
Szerokie opony na każdą porę roku
Od narodzin opon P Zero™ w połowie lat osiemdziesiątych koncern Pirelli systematycznie redukował wysokość ścianek bocznych opon i zwiększał wielkość felgi. Winter Sottozero™ potwierdzają pojawienie się tej tendencji również w segmencie opon zimowych, w którym do niedawna kierowcy byli zmuszeni do zakładania mniejszych kół, gdyż tylko w ten sposób byli w stanie osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo na oblodzonej i ośnieżonej drodze.
Dziś już nie ma takiej konieczności. Nowe opony zimowe Pirelli pozwalają na wykorzystanie tych samych felg, z jakich korzystaliśmy w czasie letniej pogody. Dostępne są w szerokim, zakresie rozmiarów – od 15 do 19 cali i indeksem prędkości H i V (do 210 lub 240 km/h), przy czym największy ich rozmiar ma asymetryczno-kierunkowy wzór bieżnika i uzyskał już homologację do zastosowania w Lamborghini Gallardo.
Wzornictwo opony usatysfakcjonuje również posiadaczy samochodów sportowych. Najnowsze trendy w ich projektowaniu stawiają na duże felgi i szerokie opony o niskich ściankach bocznych – jeden z trzech głównych wymogów w pełni spełnianych przez opony Winter Sottozero™. Pozostałe dwa kryteria również zostały spełnione perfekcyjnie, zaczynając od dużej liczby homologacji przyznanych przez czołowych producentów samochodów, takich jak: Ferrari, Lamborghini, Maserati i Porsche, kończąc na unikalnych osiągach i wysokim bezpieczeństwie aktywnym.
Zima się zmienia, technologia Pirelli się dostosowuje
W latach 80. opony zimowe zapewniały najlepszą trakcję i hamowanie na śniegu, ale na suchej i mokrej nawierzchni ich osiągi pozostawiały wiele do życzenia, nie wspominając o komforcie akustycznym. Opony zimowe miały wysokie ścianki boczne i często zmuszały kierowców do zmiany felg na mniejsze. W latach 90. zimowe produkty zrobiły zdecydowany krok naprzód na każdym z powyższych pól: większe rozmiary kół, większa skuteczność na mokrej i suchej nawierzchni, jak również w trakcie jazdy po śniegu oraz zdecydowana redukcja odgłosów toczenia. Jednak wybór tego typu opon nadal koncentrował się na ekstremalnych warunkach zimowych, przy których nikt już nie chciał używać kolców lub łańcuchów. W przypadku wszystkich pozostałych warunków atmosferycznych, różnice w prowadzeniu w porównaniu z letnimi oponami były bardzo widoczne.
Dzisiaj, nowe opony Pirelli zapewniają najlepsze osiągi nawet przy normalnych warunkach pogodowych. Komfort akustyczny i plastyczny, pewność prowadzenia na mokrych i suchych nawierzchniach oraz na śniegu, szeroki wachlarz rozmiarów powodują, że Winter Sottozero™ są pierwszymi dwu-sezonowymi oponami zimowymi, które zapewniają maksymalną wydajność i wyniki od końca października do początku kwietnia, bez znaczenia jaka jest właśnie pogoda czy jakim samochodem właśnie jedziemy (nawet sportowym).
Od sportów motorowych do Sottozero
Opony Winter Sottozero™ ze swoimi maksymalnymi osiągami są punktem kulminacyjnym na drodze, która wiodła przez sporty motorowe i testy laboratoryjne. Technologie, które pozwalają na zdobycie kierowcom tytułów mistrzowskich zostały zastosowane w produktach cywilnych. Winter Sottozero jest kolejnym krokiem w historii innowacyjnych produktów zimowych Pirelli. Pierwszym krokiem były zaprezentowane w 1995 roku zimowe opony kierunkowe. Wkrótce dołączyły kolejne osiągnięcia - opony asymetryczne i wielki sukces opon Winter Snowsport™ (1999) i Winter Snowcontrol™ (2001), do których dołączyły teraz Winter Sottozero™, najnowszy projekt.
W oponach Winter Sottozero™ wykorzystano technologię Cap&Base pozwalającą na zastosowanie dwóch różnych mieszanek przy konstrukcji bieżnika. W części wewnętrznej - Base (miejsce styku bieżnika z opasaniem opony) zastosowano sztywną mieszankę, zapewniając w ten sposób pewne prowadzenia samochodu na suchej nawierzchni. Natomiast przy części zewnętrznej – Cap (miejsce styku bieżnika z nawierzchnią drogi) wykorzystano krzemionkę uzyskując bardzo miękką charakterystykę również w niskich temperaturach i polepszając w ten sposób zachowanie opony na śniegu i mokrej nawierzchni.
W Winter Sottozero™ zastosowana po raz pierwszy nano-kompozyty, elementy wzmacniające o molekularnych wymiarach. Do tej pory przy tworzeniu nowej mieszanki koncentrowano się jedynie na połączeniu i doborze różnych składników. Firma Pirelli poszła krok na przód i zmieniła strukturę wewnętrzną poszczególnych składników. Dzięki temu opony uzyskały poziom stabilności na suchych nawierzchniach, jaki wymaga jazda samochodem sportowym.
Pirelli, które przykłada do wydajności i bezpieczeństwa dużą wagę nie mogło nie skorzystać z technologii Run Flat (możliwości kontynuowania jazdy po utracie ciśnienia w kołach). Winter Sottozero™ jest już dostępne z tą właśnie technologią wykorzystaną w rozmiarach 225/45 R17 i 225/50 R17. Wkrótce portfolio produktów będzie obejmować również inne rozmiary, sukcesywnie do pojawiających się na rynku samochodów, wykorzystujących tę technologię. Nawet w najbardziej wymagających i srogich warunkach zimowych, Winter Sottozero pozwoli na jazdę bez kompromisów.