stan-opon-w-polsce-poprawia-sie-szybciej-niz-stan-drog

Aktualności 25.02.2005 Stan opon w Polsce poprawia się szybciej niż stan dróg

Rośnie zainteresowanie Polaków zakupem coraz lepszych nowych samochodów z silnikami o większej mocy. W ślad za tym zmieniają się preferencje kierowców dotyczące opon; kupujemy coraz więcej opon szerszych i przystosowanych do wysokich prędkości.

Skoda Octavia Scout
Opony o większych rozmiarach i przystosowaniu do dużych prędkości stale zwiększają swój udział w rynku (fot. Skoda).

W 2005 roku polski rynek wymiany wchłonie aż 7,6 mln opon - o 3,1 proc. więcej niż przed rokiem. Takie są najważniejsze dane zawarte w opracowanej przez Grupę Goodyear prognozie dla rynku opon w Polsce w 2005 roku. Prognoza, oprócz informacji pochodzących z Grupy Goodyear, zawiera dane pochodzące z Głównego Urzędu Statystycznego oraz firmy Samar, która analizuje polski rynek motoryzacyjny.

Eksperci z Grupy Goodyear prognozują, że Polacy zwiększą zakupy opon wszystkich rodzajów. Największego przyrostu należy oczekiwać w segmencie opon letnich klasy H, które są przystosowane do jazdy z prędkością do 210 km/godz. Takich opon zakupionych zostanie - według szacunków - aż o 12,1 proc. więcej niż w zeszłym roku. Duży przyrost spodziewany jest także w segmencie opon klasy V (dopuszczalna prędkość 240 km/godz.) oraz W/Y/Z (najwyższe prędkości). „Dominujący udział w rynku opon mają wciąż opony klasy S i T, dostosowane do jazdy z prędkością 180 i 190 km/godz. Oceniamy, że wymienionych zostanie w tym roku o 1,6 proc. więcej opon tych klas niż w 2004 r.” - mówi Jacek Pryczek.

Grupa Goodyear spodziewa się także stabilnego przyrostu liczby sprzedawanych opon zimowych. W 2005 r. w Polsce może być kupione o 2,4 procent więcej „zimówek” niż w roku ubiegłym. Świadomość zmniejszenia ryzyka wypadku, które dają opony zimowe jest coraz większa. Bardzo duży wpływ na wyobraźnię kierowców mają m.in. karambole drogowe, uświadamiające, jakie zagrożenie dla siebie i innych powodują kierowcy, którzy nie wymienili opon na zimowe.

Rynek sprzedaży opon do samochodów dostawczych oraz z napędem na cztery koła 4x4 może wzrosnąć o 0,8 proc. Największego przyrostu, o 4,1 proc., spodziewać się można w segmencie opon do samochodów z napędem na 4 koła. Warto zauważyć, że w 2004 r. po raz pierwszy w Polsce liczba sprzedanych opon do aut 4x4 przekroczyła 100 tys. sztuk.

Z analiz wynika, że w ostatnich latach zwiększa się udział w rynku opon o ogumienia o większych rozmiarach oraz takiego przystosowanego do większych prędkości. Polscy kierowcy zainteresowani są coraz częściej oponami o szerszych przekrojach, przystosowanymi do jazdy z dużymi prędkościami. „Preferencje naszych konsumentów szybko upodabniają się do gustów kierowców w najlepiej rozwiniętych państwach. Jednakże zmiany na rynku opon znacznie wyprzedzają zmiany stanu naszej infrastruktury drogowej” - dodaje Jacek Pryczek.