Aktualności 16.09.2004
Sto lat opon Continental!
W tym roku firma Continental obchodzi stulecie swojej działalności. W 1904 roku spółka nosząca wówczas nazwę "Continental Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie" wprowadziła na rynek pierwszą oponę samochodową z bieżnikiem.

Logo Continental.
Pierwsze testy odbyły się w Niemczech, a kierowcy w nich uczestniczący od razu docenili możliwości szybszego ruszania i zatrzymywania wynikające ze zwiększonej przyczepności i skuteczności hamowania. Kolejną zaletą tych opon była możliwość uniknięcia poślizgu na mokrych drogach. Produkowane obecnie zróżnicowane wzory bieżników pozwalają na spełnianie często skrajnych wymagań stawianych oponom takich jak: dobra przyczepność, skuteczne odprowadzanie wody, komfort, niskie opory toczenia i duże przebiegi.
Obecnie w eksploatacji drogowej opony bez bieżnika są niedozwolone, ale do 1904 roku jazda na oponach gładkich nie była niczym niecodziennym. Jednak wraz ze wzrostem prędkości kolejnych modeli samochodów, okazało się, że charakterystyka jezdna i poziom bezpieczeństwa zapewniane przez opony bez bieżnika zaczynają stanowić problem. W 1904 roku, sześć lat od rozpoczęcia produkcji opon pneumatycznych dla samochodów, firma Continental wprowadziła na rynek pierwsze opony z bieżnikiem. Inżynierów firmy, którzy opracowali te opony zainspirowały antypoślizgowe opony rowerowe wprowadzone na rynek dziesięć lat wcześniej.
Opony z nowym wzorem bieżnika montowano początkowo na tylnych kołach samochodów, aby poprawić skuteczność hamowania i właściwości jezdne, które okazały się znacznie lepsze, niż te osiągane przy gładkich oponach pneumatycznych. Ta "epokowa innowacja", bo tak określano wówczas opony z bieżnikiem w reklamach prasowych, wkrótce stała się niezwykle popularna.
Opony samochodowe w tamtych latach miały wysokość około metra i co najwyżej dziewięć centymetrów szerokości i pompowano je do ciśnienia ponad 6 barów. Zapobiegało to zeskakiwaniu niezwykle wąskich opon z obręczy. Jednak wysokie ciśnienie zwiększało twardość opony, a ponieważ drogi nie były wówczas zbyt równe, czyniły podróż bardzo niewygodną.
Na początku poprzedniego stulecia opony osiągały przebiegi około 500 kilometrów, choć i tak wyniki takie osiągano wyłącznie za sprawą napraw dokonywanych podczas dłuższych podróży. Dopiero wprowadzenie do materiału opon sadzy, wiele lat później, zwiększyło trwałość i pozwoliło osiągnąć wyższe przebiegi opon.
Wzdłużnych rowków na płaskim i wyniesionym pasie bieżnika, które stosowano w tamtych latach nie można oczywiście porównywać ze wzorami bieżnika współczesnych opon. Skomplikowany wzór bieżnika nowoczesnych opon sprawia, że tworzenie form do ich produkcji staje się prawdziwym wyzwaniem. Mimo tego, najważniejszym zadaniem bieżnika jest nadal odprowadzanie wody zalegającej na powierzchni drogi po deszczu, ponieważ pogarsza ona przyczepność pojazdu do podłoża. Z tego samego powodu opony były bardzo przydatne dla kierowców już sto lat temu, będąc prawdziwie skutecznym sposobem na uniknięcie poślizgu na mokrej drodze. Ulotka z tamtych lat przedstawia jedenaście rozmiarów opon. We współczesnej ofercie opon firmy Continental znajduje się przeszło 2.200 różnych rozmiarów opon dla samych tylko samochodów osobowych i terenowych.
Od 1904 roku w dziedzinie opon pojawiło się wiele przełomowych rozwiązań - począwszy od bieżników z nadlewami i żebrami, poprzez bieżniki kierunkowe, lamele, optymalizowane komputerowo rozkłady bloków bieżnika, lamele krzyżowe (Crossed Linked Sipes), lamele w układzie plastra miodu aż po bieżniki asymetryczne. Inżynierowie firmy Continental opracowali wiele wzorów bieżnika dla różnorodnych zastosowań. Dostępne są opony dla samochodów osobowych kompaktowych, klasy średniej, luksusowych oraz terenowych z napędem na cztery koła. Opony dla sportowych samochodów osobowych i samochodów dla sportu wyczynowego mogące jeździć z prędkościami nawet do 360 km/h różnią się jednak pod każdym względem, w tym również wzorem bieżnika, od opon opracowywanych dla samochodów kompaktowych i limuzyn. Dla furgonetek i busów opracowywane są specjalne opony, dostosowane do większych obciążeń i szczególnych zastosowań. Tak samo wyraźną różnicę widać między oponami letnimi, a oponami zimowymi dla wszystkich samochodów, które wyróżniają się zupełnie innym wzorem i materiałem bieżnika.
Sto lat opon z bieżnikami firmy Continental - to historia, która jeszcze nie jest zamknięta. Obecnie, proces projektowania opon koncentruje się na złożonych zależnościach pomiędzy budową podstruktury opony, materiałem oraz wzorem bieżnika. Im lepiej te różne elementy zostaną ze sobą zgrane, tym bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i trwalsza będzie opona. W końcu klienci, oraz producenci samochodów poszukują idealnego produktu spełniającego dokładnie wszystkie ich wymagania.
Continental Group jest czołowym dostawcą instalacji hamulcowych, elementów zawieszenia, elektroniki samochodowej, opon i elastomerów technicznych. W 2003 roku spółka zatrudniała około 69.000 pracowników i osiągnęła obroty na poziomie 11,5 miliarda Euro.