historia-fuldy

Encyklopedia 2006-02-14 Historia Fuldy

Historia jednego z najpopularniejszych producentów opon klasy średniej jest pełna ciekawych wydarzeń. Warto poznać najważniejsze z nich.

Fulda logo

1900

Fulda została założona przez Gusta Beckera i Moritza Hasenclevera w mieście Fulda, położonym w samym sercu Niemiec

1901

Rozpoczęcie produkcji wyrobów gumowych. Pierwszy katalog produktów zawierał wyroby gumowe codziennego użytku, gumowe podeszwy do butów, gumowe podkładki do butelek z wodą mineralną i piwem, gumowe dywaniki, gumki... Firma produkowała również opony gumowe z przeznaczeniem do pojazdów takich jak: wózki dziecięce czy powozy konne.

1906

Rozpoczęcie produkcji opon motocyklowych i rowerowych oraz opon do pojazdów zmotoryzowanych

1907

Opony do pojazdów zmotoryzowanych stały się podstawą produkcji Fuldy

1910

Produkcja opon rowerowych "Fulda Diadem", "Fulda Transport" i "Fulda Gebirgsreifen" (opony do rowerów górskich). Opona rowerowa Diadem jest najlepiej sprzedającym się produktem Fuldy. Opony rowerowe Fulda cieszą się ogromnym zaufaniem klientów. Fulda wprowadza roczną gwarancję na te opony. Linia produkcyjna w 1910 roku obejmuje 10 różnych rodzajów bieżników opon rowerowych przeznaczonych do szerokiego stosowania.

1915

Produkcja opon Sembusto do samochodów ciężarowych. Opony Sembusto są wyposażone w stalowe sprężyny, które zastępują sprężystość gumy w gumowych oponach.

1919

Fulda rezygnuje z produkcji wyrobów gumowych i koncentruje się tylko na produkcji opon. Po Pierwszej Wojnie Światowej Fulda rezygnuje z produkcji wyrobów gumowych. Od tego momentu firma koncentruje się głównie na produkcji opon rowerowych i ciężarowych.

1921

Fulda Riesenkissenreifen staje się wiodącą oponą ciężarową w Europie. Nowa opona ciężarowa Fuldy ze specjalnie zaprojektowanym bieżnikiem, zapewnia amortyzację przed uderzeniami generowanymi przez nierówną drogę. Nowa opona umożliwia jazdę z prędkością 40 km/h, która wydaje się zawrotną prędkością przy dozwolonych dotąd 15 km/h dla standardowych opon ciężarowych wykonanych w całości z gumy. Innowacyjny pomysł zostaje opatentowany i inni producenci opon tacy jak: Continental (Hanover), Dunlop (Hanau) i Polack (Waltershausen) produkują opony wykorzystując tą technologię na warunkach licencji.

1925

Wynalezienie opony Fulda Parabel, pierwszej opony ciężarowej, ze stałym ciśnieniem. Opona Fulda Parabel jest w pełni gumową oponą, która utrzymuje komorę powietrza wewnątrz opony. Ta komora powietrza utrzymuje się na stalowym podkładzie opony. Opona Parabel jest pierwszą oponą na świecie, która utrzymuje "stałe ciśnienie".

1927

Wynalezienie opony Fulda Elastic. Fulda Elastic jest pierwszą pneumatyczną oponą (oponą z powietrzem). W pierwszym roku wyprodukowano blisko 1000 sztuk tej opony. W kolejnych latach produkcja została stopniowo przestawiona na produkcję tylko pneumatycznych opon.

Dni chwały opon rowerowych Fulda

Okres 1927 do 1928 to lata największej sprzedaży opon rowerowych. Opony rowerowe Fulda zostały uznane za "Najlepszy Produkt" na rodzimym, niemieckim rynku.

1933

Wynalezienie opony z białym bokiem do samochodów luksusowych. Fulda opracowuje oponę z białym bokiem do luksusowych samochodów i prezentuje ją po raz pierwszy podczas Berlin Automobile Show.

1934

Fulda kupuje cztery auta reklamowe, które dekoruje ogromnymi oponami. Reklamowe pojazdy z ogromnymi oponami, wyposażone w megafony biorą udział w Fulda roadshow. W 1935 roku cieszą się dużym zainteresowaniem widzów, podczas International Motorshow w Berlinie.

1938

Do testów prędkości, Fulda konstruuje specjalny aerodynamiczny pojazd na podwoziu Maybacha. Fulda konstruuje specjalne auto, które jest w stanie osiągnąć prędkość ponad 200 km/h. Powstaje specjalny aerodynamiczny pojazd oparty na podwoziu Maybacha. Samochód zostaje ukończony w 1939 i pomimo, że rozpoczyna się II Wojna Światowa, bierze udział w testach.

1944

Następstwem I Wojny Światowej jest prawie całkowita dewastacja fabryk Fuldy. W wyniku nalotów powietrznych i zrzuconych w ich czasie bomb, fabryka Fuldy ulega praktycznie całkowitemu zniszczeniu.

1945

Zaraz po zakończeniu wojny, rozpoczyna się rekonstrukcja fabryk. Uzyskane pozwolenie umożliwia otwarcie fabryki, jednak produkcja ograniczona zostaje tylko do wytwarzania wyrobów i materiałów gumowych służących naprawie opon i dętek. Początkowo nie jest planowana produkcja opon. Jednak pracownikom udaje się przekonać właścicieli Fulda Werke i w końcu fabryka rusza 1 sierpnia 1946 r. z produkcją opon.

1948

Fulda dystrybuuje 9000 znaków firmowych, w celu dekoracji sklepów. Jako element pierwszej kampanii reklamowej Fulda wysyła 9000 cienkich blaszanych tablic z logo. Od tej chwili każdy klient może łatwo znaleźć miejsce, gdzie można kupić opony Fulda. W chwili obecnej te tablice maja wartość kolekcjonerską.

1950

50-ta rocznica istnienia Fuldy. Fulda hucznie obchodzi 50-tą rocznicę istnienia firmy.

1952

Fulda wprowadza pierwszą oponę zimową do samochodów osobowych z oznaczeniem M+S. Fulda rozpoczyna produkcję opon zimowych, które posiadają międzynarodowe oznaczenie M+S (błoto i śnieg). Oznaczenie to służy identyfikacji opon o zimowych parametrach.

1954

Fulda wprowadza nową oponę motocyklową: Fulda Rasant

1955

Fulda świętuje otwarcie nowego budynku biurowego. Z nowym budynkiem biurowym i nowymi halami produkcyjnymi, Fulda jest przygotowana na to, co przyniesie przyszłość. Nowy biurowiec będzie najwyższym budynkiem w mieście jeszcze przez wiele lat. Z tego biura korzysta się do dnia dzisiejszego.

1959

Pierwszy film reklamowy Fuldy. Pierwsza reklama Fuldy ukazuje się w niemieckich kinach i przedstawia cztery opony bez nadwozia, jadące bezpiecznie po ulicach wsi i miast.

1960

Rozpoczęcie produkcji nowej opony osobowej Fulda Diadem. Nową oponę Fulda Diadem cechują okrągłe barki i niższy profil opony.

1961

Do testowania opon ciężarowych, Fulda kupuje aerodynamiczny autobus, który może jechać z prędkością ponad 140 km/h. Ten specjalny pojazd jest wyposażony w wykonane z plexi nadkola, dzięki czemu inżynierowie Fuldy mogą obserwować zachowanie się opony podczas jazdy. Autobus zostaje pomalowany na kolor czerwony i żółty i odtąd znany jest pod nazwą: "Fulda Blitz".

1962

Udziałowcem firmy Gummiwerke Fulda zostaje Goodyear Tire & Rubber Company, z Akron/Ohio.

1964

Fulda nagrywa swój pierwszy telewizyjny spot reklamowy, ukazujący trwałość i przyczepność opon Fulda. Pierwsze telewizyjne spoty reklamowe Fuldy mają długość od 6 do 20 sekund, pokazują parametry opon Fulda w różnych warunkach drogowych. Każdy spot kończy hasło reklamowe: Opony Fulda trwałość i przyczepność.

1968

Fulda wprowadza Fuldę Spectral, pierwszą oponę z opasaniem z włókna szklanego.

1972

Rozpoczęcie produkcji pierwszej seryjnej opony z opasaniem stalowym, Fulda Rasant

1973

Fulda wprowadza pierwszą kolcowaną oponę zimową do samochodów osobowych

1978

Fulda wprowadza Y2000, pierwszą niskoprofilową oponę high performance. Fulda staje się pierwszym producentem niskoprofilowych opon i szybko zdobywa pozycje lidera w tym segmencie.

1985

Fulda wprowadza pierwszy Showtruck. Pierwszy Fulda Showtruck ma przedłużoną scenę i sprzęt nagłaśniający. Przyciągający wzrok pojazd promuje markę Fulda, podczas imprez i pokazów odbywających się w całej Europie.

1986

Fulda wprowadza całkowicie nową identyfikację wizualną opartą na haśle: Czarna. Szeroka. Mocna. Nowa identyfikacja wizualna jest oparta na haśle reklamowym: "Czarna. Szeroka. Mocna." i użyciu w komunikacji czarnych zwierząt symbolizujących różne cechy opon.

1987

Fulda wprowadza swoją pierwszą oponę terenową: Fulda Campo 4x4. Wprowadzając oponę Campo 4x4 Fulda wchodzi na rynek opon terenowych. Bardzo szybko Fulda staje się wiodącą marką opon 4x4.

1991

Fulda wprowadza "Fulda Y3000" nową oponę high performance. Następca Y2000, Y3000 staje się pierwszą oponą kierunkową Fuldy

1992

Wprowadzenie pierwszej zimowej opony high performance 'Kristall 3000. Wprowadzenie opony Kristall 3000 sprawia, że oferta Fuldy poszerza się o zimową oponę high performance do samochodów osobowych. Równoczesne wprowadzenie opony Kristall 4 w klasie standard i Kristall 3000 w klasie high performance umacnia wiodącą pozycję Fuldy na rynku opon zimowych.

1993

Fabryka Fuldy otrzymuje Certyfikat Jakości ISO 9002. Certyfikat ISO 9002 jest międzynarodową normą regulującą poziom jakości. Stwierdza, że Fulda posiada na miejscu narzędzia umożliwiające i gwarantujące stałe badanie jakości swoich produktów.

1994

Rozpoczęcie kampanii dotyczącej bezpieczeństwa na drodze Fulda Lasercheck. Fulda Lasercheck to specjalne urządzenie, które pozwala sprawdzić głębokość bieżnika opony za pośrednictwem wiązki lasera. Organizując na dużych parkingach, dni bezpieczeństwa ruchu drogowego, Fulda informuje kierowców o tym, jaki poziom głębokości bieżnika mają ich opony i uświadamia ich, jakie niebezpieczeństwo może nieść za sobą niewystarczająca głębokość bieżnika.

1997

Fulda sponsorowała najcięższe na świecie wyścigi psich zaprzęgów Yukon Quest. W celu promocji opon zimowych, Fulda sponsorowała Yukon Quest, zorganizowany na terytorium Północnej Kanady. Yukon Quest uznawany jest za najcięższy wyścig psich zaprzęgów na świecie.

1999

Wprowadzenie FuldaNet, prywatnej sieci stacji pogody w Niemczech. Wspólnie ze znanym niemieckim prezenterem pogody, Joergiem Kachelmanem, Fulda otwiera sieć lokalnych stacji pogody. W oparciu o dane z ponad 400 stacji pogodowych, Joerg Kachelman prezentuje dzienną prognozę pogody w głównym kanale niemieckiej telewizji ARD.

2000

Stworzenie Fulda Show Truck, najbardziej zaawansowanego technologicznie centrum komunikacyjnego na kółkach. Najnowsza, przy czym zupełnie różna od poprzednich trzech wersji, Fulda Showtruck jest wyjątkowym prototypem zaprojektowanym przez studentów z Uniwersytetu w Pforzheim. Oprócz niezwykle aerodynamicznej formy, nowa ciężarówka posiada specjalną przyczepę, która może służyć jako ogromna scena.

2002

Wyprawa Fulda Challenge otrzymała od premiera Kanady specjalne wyróżnienie. Ekstremalna wyprawa Fulda Yukon Challenge odbywająca się na terenie Yukonu (Północna Kanada), otrzymała najwyższe wyróżnienie od Premiera Kanady.

2003

Opona high performance, Fulda Carat Attiro, zwycięża w teście ADAC. Nowa opona high performance Carat Attiro zwycięża w rocznym letnim teście opon, zorganizowanym przez ADAC. Carat Attiro otrzymuje ocenę "szczególnie polecana".

2004

FuldaNet zostaje uhonorowana niemiecką nagrodą PR Prize. Wspólnie z agencją WBP, Fulda odbiera niemiecką, złotą nagrodę PR Prize za kampanię komunikacyjną FuldaNet. Wspólnie z niemieckim prezenterem pogody, Joergiem Kachelmanem, Fulda tworzy prywatną sieć stacji pogody w Niemczech.

2005

Nowa opona Fulda Carat Exelero jest testowana i certyfikowana przez niemiecki, niezależny instytut TUV. Nowa opona ultra high performance Fulda Carat Exelero, jest pierwszą oponą testowaną i certyfikowaną przez niemiecki, niezależny instytut TUV w zakresie jakości produktu. TUV testuje i bada oponę na tle jej głównych konkurentów. Opona Carat Exelero otrzymuje ocenę najlepszej opony w przeprowadzonym teście. Fulda tworzy samochód studyjny dla nowej opony Carat Exelero. Mając w pamięci projekt aerodynamicznego samochodu jakim był Maybach SW38 z 1939 roku, Fulda decyduje się odnowienie współpracy z niemieckim producentem luksusowych samochodów, Maybach. W wyniku tej współpracy powstaje Fulda Maybach Exelero, prototyp coupé z 700KM zdolny pojechać z prędkością ponad 350km/h. Fulda uruchamia nową europejską stronę w 14 wersjach językowych. Mając na uwadze rosnącą rolę Internetu i dbając o miedzynarodowy rozwój marki, Fulda uruchamia nową korporacyjną stronę internetową w Europie. Nowa strona Fuldy jest dostępna w 14 wersjach językowych, w ponad 16 krajach. Fulda wprowadza nową oponę terenową high performance: FULDA 4x4 Road. Fulda projektuje nową oponę terenową typu on-road z myślą o rosnącym segmencie samochodów typu SUV. Specjalnie zaprojektowana do sportowych samochodów terenowych opona, zapewnia nie tylko krótką drogę hamowania, bezpieczne prowadzenie i niski poziom emitowanego hałasu ale również lepszą odporność na aquaplaning, równomierne żużycie oraz dłuższą żywotność.