Porady 23.01.2014
Opony zimowe - czy warto?
Przed każdym sezonem zimowym pojawia się pytanie czy zmieniać opony z letnich na zimowe? Jedyna rozsądna odpowiedź brzmi - TAK. Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej.
Bezpieczeństwo w każdych warunkach drogowych można osiągnąć wtedy, gdy w odpowiednim momencie zastosujemy właściwe ogumienie. Opona zimowa różni się od letniej już na pierwszy rzut oka. Posiada szereg nacięć na blokach bieżnika, tzw. lamele. Mają one zmienne kształty, profile i głębokości po to, aby zapewnić doskonałą przyczepność. Różnice widoczne „gołym” okiem to tylko część zalet opon zimowych, wyróżnia je poza tym skład mieszanki gumowej. Opony zimowe wykonane są ze specjalnych materiałów pozwalających zapewnić doskonałą przyczepność w niskich temperaturach a większość producentów dodaje do mieszanki bieżnikowej krzemionkę oraz składniki antystarzeniowe celem podniesienia funkcjonalności ogumienia.
Zimówki wykazują swoją wyższość szczególnie w niskich temperaturach nawet na suchym asfalcie. Według przeprowadzanych testów droga hamowania samochodu wyposażonego w dobre opony zimowe skraca się średnio o 30% w porównaniu do opon letnich. Można ich używać bez obaw również latem, pamiętając o nieco gorszej sterowności samochodu i wyraźnie szybszym zużyciu bieżnika oraz zwiększonej konsumpcji paliwa przez auto.
Użytkowanie opon zimowych jest istotne dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Czy stosować zimą ogumienie w mniejszym rozmiarze niż latem?
Jest to dobre rozwiązanie w przypadku używania opon letnich niskoprofilowych. Należy pamiętać o zachowaniu podobnej średnicy koła (różnica nie może przekraczać 2%), przy montowaniu opon węższych trzeba zachować wyższy profil.
Dwie czy cztery opony zimowe?
Nie zaleca się stosowania opon zimowych tylko na jednej osi samochodu, chociaż przepisy tego nie zabraniają. Takie rozwiązanie zapewni lepsze przyspieszanie i hamowanie, spowoduje jednak wyraźne pogorszenie stabilności na zakrętach, co może być niebezpieczne. Jeśli jesteśmy zmuszeni do zakupu tylko 2 szt. opon zimowych to montujmy je na tył pojazdu. Oś przednia pozostaje zawsze pod kontrolą kierownicy, a tylna jest bezwładna więc zimowe opony pomagają zachować właściwy tor jazdy w przypadku poślizgu.
Co z oponami całorocznymi?
Niektórzy kierowcy stosują opony całoroczne, np. kultową już Dębicę Nawigator, i uważają, że to najlepszy wybór, który przy okazji oszczędza ich kieszeń. Jest to zasadne tylko w przypadku samochodów małolitrażowych i przy jeździe miejskiej, kiedy to w większości przypadków mamy do czynienia z odśnieżonymi drogami. Wystarczy jednak, że służby drogowe „zaśpią”, co zdarza im się praktycznie każdej zimy i wtedy pojawia się problem. Wystarczy zwrócić uwagę na samochody jadące w ruchu ulicznym tuż po intensywniejszych opadach i od razu widać, który kierowca wymienił opony na zimowe.
Jeśli ktoś pokonuje przede wszystkim długie trasy, stosowanie zimowego ogumienia jest konieczne i niezbędne. Naprawdę nie warto oszczędzać na własnym bezpieczeństwie, a komplet opon może wystarczyć na kilka sezonów i jest często o wiele tańszy od wizyty w warsztacie blacharskim…
Podsumowanie
Warto podkreślić, że świadomość polskich kierowców rośnie i coraz więcej użytkowników pojazdów stosuje zimowe ogumienie. Jest to dobry prognostyk na przyszłość, ponieważ wciąż zwiększająca się liczba samochodów przy fatalnym stanie dróg generuje kolejne zagrożenia.