Aktualności 14.08.2014
Najlepsze opony zimowe 2013/2014 w rozmiarze 185/60 R15 wg ADAC
Szukasz zimowych opon, które dadzą ci poczucie bezpieczeństwa w często trudnych i wymagających warunkach? Test opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 185/60 R15 pomoże Ci wybrać idealne opony.
Opony w rozmiarze 185/60 R15 z indeksem prędkości T (do 190 kilometrów na godzinę) najczęściej używane są w niewielkich samochodach osobowych takich, jak: Citroen C3, Fiat Punto, Volkswagen Polo czy także popularne Renault Clio.
W teście przebadano aż 17 modeli opon. Wiele z nich osiągnęło doskonały wynik, bo aż 7 z testowanych opon oceniono jako "szczególnie polecane". Pozostałe 7 opon zostało zakwalifikowanych do grupy opon "polecane", 1 model "warunkowo polecany", a 2 otrzymały ostatecznie niekorzystną notę - "niepolecane".
Kup oponę, która zwyciężyła w teście - Continental ContiWinterContact TS850.
Oto wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 185/60 R15 ADAC:
Model
|
Nota
ADAC
|
Sucha
droga
|
Mokra
droga
|
Śnieg |
Lód |
Poziom
hałasu
|
Zużycie
paliwa
|
Zużycie
bieżnika
|
Waga |
|
15% |
30% |
20% |
10% |
5% |
10% |
10% |
1. Continental
ContiWinterContact
TS850
|
szczególnie
polecana
|
2,4 |
1,9 |
1,9 |
1,9 |
2,8 |
1,8 |
1,5 |
2. Dunlop WinterResponse 2
|
szczególnie
polecana
|
2,4 |
1,9 |
1,9 |
2,2 |
3,1 |
1,5 |
2,5 |
3. Firestone Winterhawk 3 |
szczególnie
polecana
|
2,0 |
2,0 |
2,4 |
2,2 |
2,8 |
2,2 |
1,5 |
4. Michelin Alpin A4 |
szczególnie
polecana
|
2,2 |
2,4 |
2,1 |
2,2 |
3,4 |
1,8 |
0,5 |
5. Nokian WR D3
|
szczególnie polecana |
1,7 |
2,2 |
2,2 |
2,3 |
3,5 |
2,1 |
2,3 |
6. Goodyear UltraGrip 8
|
szczególnie polecana |
2,4 |
2,3 |
2,1 |
2,5 |
3,3 |
2,0 |
2,5 |
7. Semperit Speed-Grip 2
|
szczególnie polecana |
2,1 |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
3,3 |
1,5 |
2,5 |
8. Vredestein Snowtrac 3
|
polecana |
2,2 |
2,6 |
1,9 |
2,3 |
3,6 |
2,1 |
2,3 |
9. Barum Polaris 3
|
polecana |
2,6 |
2,9 |
2,2 |
2,3 |
3,1 |
2,4 |
2,5 |
10. Pirelli Snowcontrol 3
|
polecana |
2,1 |
3,0 |
2,0 |
2,5 |
3,8 |
2,0 |
2,5 |
11. GT Radial Champiro WinterPro
|
polecana |
2,8 |
3,2 |
3,1 |
2,5 |
3,4 |
2,4 |
2,3 |
12. Hankook Winter
i*cept RS (W442)
|
polecana |
2,1 |
3,2 |
2,6 |
2,3 |
3,1 |
2,1 |
2,3 |
13. Falken HS 449
|
polecana |
2,1 |
2,6 |
2,2 |
2,2 |
3,5 |
2,4 |
3,5 |
14. Kleber Krisalp HP 2
|
polecana |
2,2 |
3,5 |
2,4 |
2,6 |
3,6 |
1,9 |
1,5 |
15. Nexen Eurowin 600
|
wystarczająca |
1,9 |
2,7 |
3,6 |
3,0 |
3,1 |
2,2 |
2,5 |
16. Kormoran Snowpro b2
|
niepolecana |
3,3 |
5,2 |
2,1 |
2,5 |
3,4 |
1,9 |
2,0 |
17. Marangoni 4 Winter E+
|
niepolecana |
2,2 |
5,5 |
3,9 |
2,8 |
3,8 |
2,8 |
1,5 |
Uwaga! Niższa ocena punktowa w poszczególnych kategoriach to wyższa ocena końcowa.
Model
|
Plusy
|
Minusy
|
Oferta
|
Continental ContiWinterContact TS850 |
uniwersalna opona, wyjątkowo dobra na mokrej drodze, śniegu i lodzie (najlepsze noty), małe zużycie paliwa i bieżnika
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Dunlop Winterresponse 2 |
uniwersalna opona, wyjątkowo dobra na mokrej drodze i śniegu, dobra na lodzie, bardzo niskie zużycie paliwa (najlepsza nota)
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Firestone Winterhawk 3 |
uniwersalna opona, wyjątkowo dobra na suchej i mokrej drodze, dobra na lodzie, małe zużycie bieżnika
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Michelin Alpin A4 |
uniwersalna opona, najlepsza nota w kategorii zużycia bieżnika, dobra na śniegu i lodzie, małe zużycie paliwa
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Nokian WR D3 |
uniwersalna opona, wyjątkowo dobra na suchej drodze (najlepsza nota), dobra na mokrej i pokrytej śniegiem drodze
|
słabsza nota za hałas
|
Sprawdź ofertę |
Goodyear UltraGrip 8
|
uniwersalna opona, dobra na mokrej drodze oraz na śniegu
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Semperit Speed-Grip 2 |
uniwersalna opona, odpowiednie zachowanie na suchej drodze, najlepsza nota w kategorii zużycia paliwa
|
- |
Sprawdź ofertę |
Vredestein Snowtrac 3
|
najwyższa nota na śniegu
|
trochę gorsza na mokrej drodze
|
Sprawdź ofertę |
Barum Polaris 3
|
dobra na śniegu
|
nieco słabsza na mokrej i suchej drodze |
Sprawdź ofertę |
Pirelli Snowcontrol 3 |
wyjątkowo dobra na śniegu, dobra na suchej drodze
|
nieco słabsza na mokrej nawierzchni
|
Sprawdź ofertę |
GT Radial Champiro WinterPro
|
-
|
stosunkowo słaba na mokrej i suchej jezdni, a także na śniegu |
Sprawdź ofertę |
Hankook Winter
i*cept RS (W442)
|
dobra na suchej nawierzchni
|
stosunkowo słaba na mokrej jezdni |
Sprawdź ofertę |
Falken HS 449
|
dobra na suchej drodze, na śniegu i lodzie
|
szybkie zużycie bieżnika
|
Sprawdź ofertę |
Kleber Krisalp HP 2 |
małe zużycie paliwa i bieżnika
|
słaba na mokrej nawierzchni
|
Sprawdź ofertę |
Nexen Eurowin 600 |
wyjątkowo dobra na suchej drodze
|
słaba na śniegu |
Sprawdź ofertę |
Kormoran Snowpro b2 |
małe zużycie paliwa |
słaba na suchej nawierzchni, kiepska na mokrej jezdni |
Sprawdź ofertę |
Marangoni 4 Winter E+ |
małe zużycie bieżnika |
kiepska na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie |
brak |
Continental ContiWinterContact TS850 - opona, która osiągnęła najlepsze wyniki w teście.
Zwycięzcy i przegrani
Zdecydowanie najlepsze i szczególnie polecane modele opon to: Continental ContiWinterContact TS850, Dunlop SP Winter Response 2, Semperit Speed-Grip 2, Goodyear Ultragrip 8, Michelin Alpin A4, Nokian WR D3 i Firestone Winterhawk 3. Każdy z tych modeli ma przypisane szczególne cechy sprawiające, że doskonale nadają się na konkretne nawierzchnie czy warunki atmosferyczne. Przykładowo Dunlop SP Winter Response 2 to najlepsza opona na mokrą nawierzchnię, na śnieg oraz w kategorii zużycia paliwa. Nokian WR D3 to model doskonale radzący sobie na suchej nawierzchni, a Michelin Alpin A4 jest oponą o zdecydowanie najlepszej ocenie w kategorii zużycia paliwa. Kolejna siódemka, która otrzymała świetne noty w czasie testów i otrzymała ostatecznie etykietę opon "polecanych", to: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Snowcontrol 3, GT Radial ChampiroWinterPro, Hankook Winter I*cept RS W442, Falken Eurowinter HS 449 i Kleber Krisalp HP 2. Opona "warunkowo polecana" to Nexen Eurowin 600. Najgorsze oceny otrzymały Marangoni 4 Winter E+ oraz Kormoran Snowpro b2.
Test na mokrej nawierzchni
Zachowanie każdej z opon zostało przeanalizowane w różnych kategoriach. Tak uzyskane wyniki pozwoliły odpowiednio pogrupować i sklasyfikować modele. Na mokrej nawierzchni najlepsze noty uzyskały opony: Continental ContiWinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2. Dobre wyniki osiągnęła także opona Firestone Winterhawk 3. Zdecydowanie najmniej obiecująco przedstawiły się wyniki testów w tych warunkach jeśli chodzi o opony: Marangoni 4 Winter E+ i Kormoran Snowpro b2. Na suchej nawierzchni najlepiej wypadła opona Nokian WR D3. Zaraz za nią bardzo dobre parametry na suchej drodze osiągnęły: Nexen Eurowin 600 i Firestone Winterhawk 3. Najgorszą ocenę otrzymała opona Kormoran Snowpro b2.
Pozostałe osiągi
Zdecydowanie najlepsze osiągi na śniegu mają modele Continental WinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2. Całkiem niezłe w trudnych warunkach (np. śnieg) okazały się być Vredestein Snowtrac 3 oraz Kormoran Snowpro b2. Śnieg to bardzo wymagające warunki pogodowe, więc nie łatwo im sprostać. Nie poradziły sobie z tym opony: Marangoni 4 Winter E+ oraz Nexen Eurowin 600. Na lodzie najlepiej sprawdził się model Continental ContiWinterContact TS850. Najsłabiej wypadły: Nexen Eurowin 600 i Marangoni 4 Winter E+. W testach sprawdzano także (oprócz tego jak opona zachowuje się na danej nawierzchni) poziom hałasu opon. Niestety w tej kategorii opony otrzymały wyłącznie noty dostateczne i mierne. Najlepsze w tej kategorii okazały się opony Continental WinterContact TS850 i Firestone Winterhawk 3, a najgorzej wypadły Marangoni 4 Winter E+ i Pirelli Snowcontrol 3, które były najgłośniejsze. Kolejną braną pod uwagę kategorią w teście było zużycie paliwa. Najlepiej w tej kategorii wypadły modele Dunlop Winterresponse 2 i Semperit Speed-Grip Ostatnią konkurencją było zużycie bieżnika i tu zdecydowanie zwyciężyła opona Michelin Alpin A4. W tej kategorii dobre noty otrzymały ponadto: Continental WinterContact TS850, Firestone Winterhawk 3, Kleber Krisalp HP 2 i Marangoni 4 Winter E+.
Wybór opon zimowych nie jest trudny jeśli wiemy na jakie osiągi zwracać uwagę.
Od czego zależy końcowa ocena opony w teście?
Od zachowania się opony na różnych nawierzchniach, zużycia paliwa czy bieżnika zależała końcowa ocena danego modelu opony. Największy wpływ na tę notę miały wyniki uzyskane w kategorii osiągów opony na mokrej nawierzchni. W czasie tych testów na mokrej drodze analizuje się długość hamowania na betonie i asfalcie, aquaplaning, łatwość prowadzenia pojazdu, jazdę po okręgu i prowadzenie boczne opony. Inną kategorią, która jest brana pod uwagę przy wystawianiu ostatecznej oceny, jest to jakie osiągi notuje opona na śniegu. Sprawdza się hamowanie i ruszanie z miejsca. Ocena końcowa zależy także od osiągów na suchej nawierzchni, na lodzie oraz w kategoriach zużycia paliwa i bieżnika. Poziom hałasu opony jest także brany pod uwagę w testach, ale zdecydowanie na samym końcu.
Jak wybrać odpowiednie opony dla siebie?
By wybrać dla siebie idealne opony na trudne zimowe warunki należy przeanalizować bardzo wiele wariantów. Jeśli podróżujemy dużo, w trudnych warunkach, na oblodzonej, niebezpiecznej drodze, to mamy zdecydowanie inaczej nakierowane wymagania niż gdybyśmy podróżowali mało, tylko w mieście i rzadziej w śniegu oraz po lodzie. Na pewno warto wziąć pod uwagę testy przedstawiane przez specjalistów takie jak ten. Ich wyniki mogą znacząco pomóc w dokonaniu właściwego wyboru, który zagwarantuje komfort i bezpieczeństwo na drodze.