zmiany-na-rynku-opon-w-polsce

Encyklopedia 2004-02-26 Zmiany na rynku opon w Polsce

Niedawno opublikowany raport Michelin opisuje dynamikę zmian polskiego rynku wymiany opon, wynikających z przeobrażeń na rynku motoryzacyjnym. Na podstawie zebranych danych Michelin określił główne kierunki ewolucji rynku ogumienia.

logo Michelin
Logo Michelin.

W 2002 roku sprzedaż opon osobowych na polskim rynku wyniosła 6,6 mln sztuk.To ponad 34% sprzedaży w strefie Srodkowoeuropejskiej. Wzrastają średnice opon pierwszego wyposażenia samochodów osobowych.Zmiany te generowane są głównie przez producentów samochodów.Dla przykładu, Renault Laguna z 2002 roku miała koła o średnicy 15cali.Mocniejsze modele tego auta wyjeżdżały z fabryki nawet na kołach 17-calowych.

Zwiększa sie zapotrzebowanie na opony do samochodów typu SUV.W Polsce sprzedaż segmentu 4x4 do całości sprzedawanych opon letnich wyniosła 2,1% (w Europie-4,1%). Świadomość kierowców i lepsza niż 10 lat temu sytuacja ekonomiczna zwiększają zapotrzebowanie na opony zimowe wraz z tendencją do poprawy osiągów tych opon.W 2002r. prawie co druga sprzedana opona osobowa była oponą zimową.

Raport Michelin opisuje także stan rynku samochodowego w Polsce.Polski park samochodowy jest zdominowany przez auta wieloletnie, które stanowia aż 62%.Odsetek samochodów nowych, a wiąc nie przekraczających wiekiem dwóch lat, wynosi zaledwie 8%.Po raz kolejny Grupa Michelin odnotowała wzrost sprzedaży marek flagowych: Michelin, Kleber i BFGoodrich.Ich udział w rynku w 2002r. wyniósł 13,5%.Również rozpoznawalność marek Grupy jest bardzo wysoka i wynosi blisko 100%.